• Home
  • Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Wellicht heb je ook na het doornemen van deze website nog specifieke vragen.   Onze medewerkers helpen u graag verder.  We bundelden hieronder de meest gestelde vragen.   Misschien ook een antwoord op jouw vraag?

Opname

Kan ik iemand die opgenomen is telefonisch bereiken?

Uiteraard!  We vragen om dit te doen buiten de therapiemomenten.  Tijdens therapiemomenten vragen wij onze patiënten om de GSM niet te gebruiken. Wanneer je de patiënt niet kan bereiken, kan je ook een boodschap achterlaten via onze hoofdreceptie en het algemeen nummer van het ziekenhuis (050 30 18 00).

 

Welke soort opnames zijn er?

In het ziekenhuis kan je opgenomen worden in een residentieel statuut.  Dit betekent dat je hier overnacht. Je kan echter ook dagtherapie volgen.  Je slaapt thuis en komt op vaste momenten in de week in het ziekenhuis therapie volgen. 

Op onze enige gesloten afdeling bieden we veilige en beschermende zorg en leggen we de nadruk op het onder controle krijgen van de de meest ernstige moeilijkheden.  Een opname op deze afdeling gebeurt meestal onder een gedwongen statuut.

Wat breng ik mee bij een opname?

Bij een opname is het belangrijk om de identiteitskaart mee te hebben. Deze kaart bevat naast de persoonlijke gegevens ook informatie over de hoedanigheid bij het ziekenfonds. Naast de identiteitskaart zijn volgende zaken ook handig om bij te hebben:

  • naam, adres en telefoonnummer van een contactpersoon
  • naam, adres en telefoonnummer van de huisarts
  • indien je dit hebt, de verwijsbrief van de huisarts
  • toiletgerief
  • gewone en sportieve kledij voor overdag
  • nachtkledij
  • training, sportschoenen
  • medicatie van thuis meebrengen is niet nodig. We hebben voldoende met een medicatieschema.

Kan je tijdens je opname het ziekenhuis verlaten?

In de vrije momenten en na de therapie kan je in afspraak met het team de afdeling verlaten voor een boodschap of een afspraak buiten het ziekenhuis. Het is ook mogelijk om het weekend thuis door te brengen. Ook dat gebeurt in overleg met het team en de arts, steeds met het oog op veilige en verantwoorde zorg.

Wat kost een opname?

De kostprijs van je opname hangt af van een aantal factoren en wordt opgedeeld in 2 delen:

  • Een deel van de kostprijs wordt gedekt door de ziekteverzekering en wordt rechtstreeks verrekend met je mutualiteit.
  • Een ander deel van de kostprijs wordt gedekt door een persoonlijke bijdrage en noemen we het remgeld. Je persoonlijke bijdrage is voornamelijk afhankelijk van je gezinssituatie en van de code gerechtigde bij je mutualiteit.

Klik hier voor meer info.

Ben je als patiënt verzekerd tijdens je opname

Als patiënt ben je verzekerd voor:

  • burgerrechtelijke aansprakelijkheid (vergoeding voor de schade die je toebrengt aan anderen)
  • rechtsbijstand
  • lichamelijke ongevallen.

Je bent verzekerd tijdens het verblijf in het ziekenhuis en tijdens de deelname aan alle activiteiten in het kader van therapie of met een therapeutisch doel, op voorwaarde dat de activiteiten door het ziekenhuis georganiseerd zijn, erbinnen of erbuiten. Je bent dus ook verzekerd op weg naar en van de plaats van de therapeutische activiteit. 

Patiënten op weekend of op verlof, zijn niet verzekerd gedurende die tijd. De weg naar en van de verzekerde voorziening is enkel mee verzekerd wanneer er om therapeutische redenen goedkeuring is om naar huis te gaan.

Hoe regel ik een opname?

Een opname gebeurt in de meeste gevallen via een verwijzer (huisarts, ....).   Een opname kan geregeld worden via het medisch secretariaat via het telefoonnummer 050 30 18 99.   Meer info onder de rubriek opname

Bezoek

Kan ik op bezoek komen?

Bezoekers zijn van harte welkom buiten de therapie-uren.  Op de dagafdelingen zijn geen bezoekmomenten voorzien.  Raadpleeg de bezoekuren via deze pagina.

Waar parkeer ik mijn auto als bezoeker?

U parkeert als bezoeker de wagen best op de hoofdparking aan de Koning Albert I-laan (inrit 1).  U rijdt de parking in via de Koning Albert I-laan of de Barrièrestraat.  De parking is uitgerust met slagbomen.   Het uitrijden kan m.b.v. een gratis codeticket dat te verkrijgen is aan de hoofdreceptie of aan het medisch secretariaat (aan de ingang consultaties).

Wat zijn de bezoekuren?

Op elke afdeling zijn er vaste bezoekuren buiten de therapiemomenten.   Deze bezoekuren verschillen van afdeling tot afdeling.

Raadpleeg de bezoekuren via deze pagina.

Bereikbaarheid

Hoe bereik ik het ziekenhuis?

Het ziekenhuis bevindt zich vlakbij de 'achterkant' van het Brugse NMBS station, aan de kant van de deelgemeente Sint-Michiels en is makkelijk bereikbaar via het openbaar vervoer.  Een uitgebreide routebeschrijving vindt u hier.

Consultatie in de polikliniek

Hoe maak ik een afspraak bij de psychiater?

Een afspraak maken met één van onze artsen/psychiaters in de polikliniek, gebeurt via het medisch secretariaat, tel. 050 30 18 99.